پروژه IBM برای پیش‌بینی حملات سایبری توسط واتسون

شرکت IBM پروژه جدیدی را در دستور کار قرارداده که بر اساس آن سیستم رایانه‌ای واتسون می‌تواند نحوه تشخیص جرائم سایبری را با توجه به اطلاعات دریافتی فرا بگیرد. در این پروژه، IBM از هشت دانشگاه برتر حوزه امنیت سایبری از جمله سه دانشگاه کانادایی درخواست همکاری کرده است.

واتسون (سیستم رایانه‌ای پرسش و پاسخ شرکت IBM)، در ابتدا به‌منظور رقابت با نمایش تلویزیونی Jeopardy راه‌اندازی شد اما در حال حاضر از تکنولوژی آن در پروژه‌های مختلف ویژه حل مشکلات موجو در حوزه اطلاعات استفاده می‌شود.

در جدیدترین مورد استفاده، IBM از تکنولوژی واتسون در قالب سرویس ابری ویژه بهبود امنیت سایبری استفاده کرده تا این سیستم بتواند در طول سال آینده آموزش‌های لازم برای بررسی تهدیدات سایبری را فراگیرد.

Caleb Barlow مدیر ارشد بخش امنیتی IBM معتقد است روز به روز بر پیچیدگی و دشواری نحوه تعامل کارکنان بخش امنیت شرکت‌ها با تعداد روزافزون تهدیدات سایبری افزوده می‌شود.

او در این خصوص می‌گوید:

"هر شرکت به‌طور متوسط، روزانه با چیزی نزدیک به 200 هزار رویداد سایبری سروکار دارد و همین باعث شده نیروهای انسانی به‌تنهایی امکان بررسی چنین حجمی از اطلاعات را نداشته باشند. این مورد را در کنار کمبود نیروی ماهر در حوزه امنیت سایبری قراردهید (تا سال 2020 میلادی چیزی در حدود 1.5 میلیون فرصت شغلی در این حوزه وجود خواهد داشت) تا متوجه ابعاد مشکل شوید. حتی در صورتی که بتوانیم نیروی لازم برای فرصت‌های شغلی موجود را تامین کنیم، بررسی حجم روز‌افزون داده‌های اینترنتی چندان ساده نخواهد بود."

بارلو معتقد است متخصصان سایبری در حال حاضر فعالیت زیادی در جهت بررسی خطرات موجود در فضای وب انجام می‌دهند اما در حال حاضر اغلب فعالیت‌های آن‌ها در قالب فرم‌ها و گزارش‌هایی مملو از اعداد مختلف که خواندن و به‌حافظه سپردن آن‌ها چندان ساده نیست انتشار می‌یابد. دقیقا اینجاست که واتسون شرکت IBM وارد عمل خواهد شد.

دانشجویان هشت دانشگاه از جمله New Brunswick، دانشگاه اوتاوا و واترلو، اطلاعات را در چارچوبی قابل فهم برای رایانه آماده کرده تا سیستم واتسون امکان بررسی خطرات سایبری را داشته باشد.

علی قربانی رئیس دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه New Brunswick در این خصوص می‌گوید:

"هرچه اطلاعات واتسون بیشتر باشد، پیشگویی بهتری را هم ارائه خواهد داد. دانشجویان ما با شرکت در این پروژه در واقع دنیای واقعی پروژه‌های سایبری را در شرکتی مطرح و جهانی تجربه خواهند کرد. این امر نه‌تنها اطلاعات آن‌ها را افزایش خواهد داد بلکه ارتباطی پایدار برای همکاری‌های بعدی با IBM و حتی فرصت‌های شغلی با امکان تحقیق و توسعه هر چه بیشتر را پیش روی آن‌ها قرار خواهد داد."

آن‌طور که از شواهد امر پیداست، دانشجویان به‌طور ماهیانه چیزی در حدود 15000 مستند مربوط به امنیت سایبری را وارد سیستم رایانه‌ای واتسون خواهند کرد. این پروژه از پاییز پیش رو آغاز خواهد شد.

IBM امیدوار است سیستم رایانه‌ای واتسون نه‌تنها به قابلیت ارائه هشدار در خصوص حملات سایبری احتمالی تجهیز شود بلکه بتواند هشدارهای مرتبط را بدون فوت وقت و سریعا پیش روی مخاطبان مشخص شده قراردهد.

بارلو عنوان کرده IBM از سال گذشته دسترسی به "پایگاه اطلاعاتی خطرات سایبری" خود را آزاد اعلام کرده و فراخوانی هم برای توسعه برنامه‌های سازگار با نرم‌افزار QRadar انتشار یافته است. نرم‌افزار QRadar توسط آزمایشگاه‌های Q1 در دانشگاه New Brunswick توسعه یافته و چیزی در حدود چهارسال پیش توسط IBM خریداری شده است.

بارلو معتقد است با انتشار اطلاعات مورد نیاز کارکنان بخش امنیتی شرکت‌های مختلف در سراسر جهان، امکان مدیریت هرچه بهتر خطرات سایبری فراهم خواهد شد. بارلو در خصوص تاثیرات مثبت مالی این پروژه نیز اینچنین می‌گوید:

" ما شرایط را برای مجرمان سایبری نامساعد خواهیم کرد زیرا به هیچ وجه منطقی نیست چیزی در حدود 100 هزار دلار و یا حتی بیشتر برای مقابله با حملات سایبری که می‌توانیم چند دقیقه پیش از وقوع، کلیه کارکنان بخش امنیتی شرکت‌ها را از آن باخبر سازیم، هزینه شود."

من صادق زیباکلام هستم،نوکر اصلاح طلبان هم نیستم/انتقاد زیباکلام از تفتیش عقایدتوسط روزنامه اصلاح طلب

روزنامه اعتماد در مصاحبه با صادق زیباکلام او را به خاطر اظهاراتش مواخذه کرده و متقابلا زیباکلام پاسخهای تندی داده است.

بخشهایی از این مصاحبه را می خوانید:

  
علت اصلی استقبال رسانه‌های اصولگرا از مواضع‌تان را چه می‌دانید؟
مشکل در عدم جسارت و جراتی است که شماها ندارید. اگر شماها این جسارت را پیدا می‌کردید که حرف‌های من را نشر دهید شاید اصولگرایان این‌طوری آن را بُلد نمی‌کردند. چه کسی می‌گوید روزنامه اعتماد اصلاح‌طلب است؟
آقای دکتر، سوال من درباره اصلاح‌طلب بودن یا نبودن روزنامه اعتماد نیست. بحث بر سر اظهارات شماست و اینکه چرا وقتی اکثریت جریان سیاسی یک راهبرد سیاسی را انتخاب می‌کنند شما به ناگهان بر خلاف آن می‌آیید و حرف‌هایی می‌زنید که برخی با تعبیر ساز مخالف زیباکلام از آن یاد می‌کنند.
این به هیچ‌وجه ساز مخالف نیست. شما این را می‌گویید.
اما حرف‌های اخیر شما بر خلاف راهبرد و سیاست کلان اصلاح‌طلبان درباره دولت و ریاست مجلس است و حرف‌های شما رنگ و بوی آن را ندارد.
این یک نظر است که شما مدعی آن هستید.
  به نظرتان چرا رسانه‌های اصولگرا از برخی مواضع شما مانند همین پیشنهادتان به آقای روحانی یا حمایت از ریاست‌جمهوری   ٩٦ استقبال کردند؟پرسش ابتدایی هم این بود که چرا رسانه‌های اصولگرا از این قبیل مواضع شما استقبال می‌کنند؟فکر نمی‌کنید که این مواضع برای رسانه‌های اصولگرا و جریان سیاسی رقیب خوراک تهیه می‌کند؟
شما دارید تحریک می‌کنید و دارید مرا کتک می‌زنید که چرا من جرات کردم و این را گفته‌ام.
من نمی‌گویم چرا جرات کردید و این حرف‌ها را زده‌اید، پرسشم این است با چه منطقی این مواضع را اعلام می‌کنید؟من می‌خواهم مختصات و مشخصات ذهنی شما را بهتر درک کنم.
من که نوکر اصلاح‌طلبان نیستم که هر چه شما می‌خواهید من همان را بگویم. من صادق زیبا کلام هرچه را که به نفع مملکت تشخصیص بدهم، می‌گویم. اگر شماها از این مواضع من خوش‌تان نمی‌آید برایم اصلا اهمیتی ندارد. مگر شما می‌خواهید چیزی را بگویید از من اجازه می‌گیرید؟ چرا من بخواهم چیزی را بگویم از شما باید اجازه بگیرم؟
آقای دکتر چگونه این برداشت را از پرسش‌های من کردید؟ از جنابعالی پرسیدم که خودتان را اصلاح‌طلب می‌دانید یا خیر و شما گفتید که دموکراسی‌خواه هستم و...
من خیلی مواضعی گرفتم که اولش تلخ بوده اما بعدا معلوم شده که این مواضع درست هستند. وقتی آقای هاشمی ردصلاحیت شدند من با تمام وجود گفتم که باید دنبال آقای روحانی برویم و همان موقع هم خیلی از اصلاح‌طلبان از این حرف من بدشان آمد که دیدید به نفع اصلاحات هم شد.
پس صادق زیباکلام برای خوشایند یا بدآیند کسی صحبت نمی‌کند؟
بله.
پس این را تایید می‌کنید که صادق زیباکلام تئوریسین اصلاحات نیست و فقط خودش است به عنوان یک استاد دانشگاه؟
جواب‌تان را دادم. من محض خوشایند چهره‌های سیاسی حرفی نمی‌زنم.
شما ما را به جسارت نداشتن متهم کردید، از شما خواهش می‌کنم با همین صراحت و جسارتی که دارید به این پرسش پاسخ شفاف بدهید که آقای صادق زیباکلام تئوریسین اصلاحات هست یا خیر؟
در بسیاری از موارد زیباکلام مطالبی گفته و بعدا آن مطالب در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.
شما اصلاح‌طلب هستید یا خیر؟
من دموکراسی‌خواه هستم.
دموکراسی‌خواهی همان اصلاح‌طلبی است؟
بله.
پس اگر خودتان را جزو دایره جریان اصلاحات می‌دانید، فکر نمی‌کنید که بهتر است موضع‌گیری‌های‌تان و پیشنهادات‌تان همسو با اکثریت جریان اصلاحات باشد؟
من رابطه سازمانی و تشکیلاتی با دیگران و اصلاح‌طلبان ندارم.
شما در چه نقطه‌ای از جریان اصلاحات قرار دارید؟
من فکر می‌کنم شما بازجوی اطلاعات هستید.
آقای دکتر پرسشگری رسالت اصلی من است. اتهام بازجو بودن را می‌گذاریم به حساب ناراحتی و دلخوری‌تان. من که به شما چیزی را دیکته نمی‌کنم که اتهام بازجو بودن به من می‌زنید.
این سوال که شما اصلاح‌طلب هستید یا نه و مسلمان هستید یا نه درست نیست.
من شما را تفتیش عقاید نکردم.
شما دارید تفتیش عقاید می‌کنید.
من می‌خواهم بدانم شما اصلاح‌طلب هستید یا خیر؟
شما از دوم خرداد ٧٦ تا الان که اردیبهشت ٩٥ است اگر در پی این قریب به ١٩ سال نفهمیدید من چه و که هستم و مدعی خبرنگاری هستید، به نظر من اگر ١٥٠ سال هم بگذرد نمی‌توانید بفهمید.
از این محبت و نظر شما ممنونم اما جواب سوالم را نگرفتم. اگر حداقل شناخت را برای ما قائل باشید این حرف را قبول می‌کنید که شناخت دوستی و دوری صادق زیباکلام با جریان اصلاحات کمی دشوار است. نمونه‌اش همین مواضع اخیرتان درباره علی لاریجانی و احمدی‌نژاد است. شما اعلام کرده‌اید که آقای احمدی‌نژاد ١٠ تا ١٥ میلیون رای دارد. این عدد را از کجا آورده‌اید؟ نظرخواهی یا پایش اطلاعاتی انجام داده‌اید؟
برای اینکه شما فقط در روزنامه اعتماد نشسته‌اید و از هیچ کجا خبر ندارید اما من جاهای دیگر می‌روم و همچنان معتقدم آقای احمدی‌نژاد ١٠ تا ١٥ میلیون رای دارد.
شما که به عنوان مدرس علوم سیاسی چنین ادعایی را می‌کنید باید مکانیزم و فرآیند اینکه چگونه به این عدد رسیده‌اید را اعلام کنید. شاید این عددی که شما می‌گویید درست نباشد.
 بر چه اساسی می‌گویید این غلط است؟ من دلایل خودم را دارم. دوزار هم برای اینکه شما و روزنامه تان و برخی نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب من را اصلاح‌طلب بداند یا نه، ارزش قائل نیستم.
چرا ناراحت می‌شوید؟ شما که باید سعه صدرتان خیلی بیشتر از ما باشد.
برای اینکه کار بازجو این است شما را عصبی کند.
آقای دکتر با این همه تجربه چرا از سه سوال مشخص ناراحت می‌شوید و اینگونه اتهام می‌زنید؟
برای اینکه شما خبرنگاری نمی‌کنید؛ دارید من را بازجویی می‌کنید. این مصاحبه را در روزنامه چاپ کن و نظرسنجی کنید که این بازجویی است یا مصاحبه.

چرا رسانه‌های اصولگرا از حرف‌های شما هر از چند گاهی استقبال می‌کنند؟

برای اینکه بعضا روزنامه‌های اصولگرا بعضا از حرف‌های آقای عارف هم استقبال می‌کنند و آنها را پررنگ کنند. بعضا از رفتار شما هم استفاده کنند، اینکه ملاک نیست.
من می‌خواهم بفهمم شما بر اساس چه منطقی موضع‌گیری می‌کنید؟ و اینکه چرا مواضع‌تان با اصلاح‌طلبان تفاوت دارد؟
ملاک اصلاح‌طلب بودن یا نبودن این چیزها نیست. ملاک اصلاح‌طلب بودن من این است که بروید ببینید در به وجود آوردن هفتم اسفند و خرداد ٩٢ چه نقشی داشته‌ام. این‌ها ملاک اصلاح‌طلبی است؛ نه این سوال‌هایی که شما می‌پرسید.
در ابراز مواضع و اظهارنظرهای‌تان جدا از اینکه چه کسانی از شما حمایت می‌کنند و چه جریان‌هایی از حرف‌های شما خوش‌شان نمی‌آید چه چیزی برای خودتان اهمیت دارد؟
چیزی که برای من اهمیت دارد این است که اگر من سخنی گفتم و فکری را مطرح کردم بر اساس فهم و شناخت خودم بوده. مثل همین پیشنهادی که به آقای روحانی دادم. البته اگر حرفی بزنم و عده‌ای شروع کنند به زدن، با خودم فکر می‌کنم چرا دارند با من مخالفت می‌کنند. شما بگویید اشکال پیشنهاد من به آقای روحانی چه بوده؟ شما باید بیایید این پیشنهاد را تجزیه و تحلیل کنید، نه اینکه بخواهید به من بگویید اشتباه کرده‌ای که این حرف را زده‌ای.

شما دیوار دفاعی به وجود آورده اید که هیچ دشمنی جرأت جسارت به خود نمی دهد

امیر دریادار سیاری با حضور در تیپ تفنگداران امام حسین (ع) منطقه یکم نیروی دریایی ارتش، با تفنگداران این تیپ و تکاوران تیپ مسلم ابن عقیل دیدار کرد.

فرمانده نیروی دریایی  با تاکید بر اینکه تیپ تفنگداران دریایی امام حسین(ع) سابقه ای درخشانی دارد گفت: نامگذاری این تیپ به نام تیپ امام حسین(ع) به این دلیل است که تکاوران این تیپ در دفاع مقدس از جزایر و مرزهای آبی با جانفشانی دفاع کردند و مردانه ایستادند و اجازه نداد دشمن به جزایر ما دست درازی کند و با اقتدار جنگید و نام نیکی از خود بر جای گذاشت.

 امیر دریادار سیاری در ادامه گفت: تیپ مسلم بن عقیل و تکاوران دریایی دلاور آن، ریشه پرافتخاری دارند.شما وارث راه تکاورانی هستید که کمر دشمن را شکستند و در مقاومت 34 روزه خرمشهر در ابتدای جنگ تحمیلی فقط با یک گردان در مقابل 2 لشکر دشمن، 34 روز مقاومت کردند و توانستند راهبرد دشمن را در تسلط سریع بر خرمشهر شکست دهند .

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش با بیان اینکه عملیات رعدی که شما در خلیج عدن انجام دادید در نوع خود بی نظیر و نمونه است، خاطر نشان کرد: شما در آن عملیات ویژه در فاصله 3000 کیلومتر دورتر از مرز این میهن توانستید از منافع کشور و انقلاب دفاع کنید و این نشان از روحیه و اعتقاد بالای شماست و الان با این اقتدار در دریای سرخ حضور دارید و با حفظ امنیت خطوط مواصلاتی بر اقتصاد کشور نیز تاثیر گذار هستید .قدر این جایگاه خود را بدانید و امروز به برکت وجود انقلاب و به ویژه تدابیر مقام معظم رهبری در جنوب کشور دیوار دفاعی به وجود آورده اید که هیچ دشمنی جرأت جسارت را به خود نمی دهد که به مرزهای آبی و خاکی ما نزدیک شود.

امیر دریادار سیاری در پایان خاطر نشان کرد: آمادگی خود را بالا ببرید تا از غافلگیری جلوگیری کنید، زیرا هر روز تهدیدها و شکل آن در حال تغییر است، پس باید تلاش کنیم تا غافلگیر نشویم و این میسر نمی شود مگر با استفاده از اعتقادات، ایمان و روحیه وآمادگی در نیروی انسانی و تعمیر و نگهداری تجهیزات .

آمادگی داریم هرگونه تهدیدی را در آسمان کشور رصد کرده و پاسخ بدهیم


در راستای آموزش عملی محورشناسی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس)،تعدادی از دانشجویان دوره دهم حرفه ای این دانشگاه با فرمانده منطقه پدافندهوایی جنوب شرق کشور دیدارکردند.

امیرسرتیپ دوم محمدرضافرزان در این دیدار ضمن تبیین ماموریت های پدافند هوایی در منطقه جنوب شرق کشور گفت: این منطقه یکی از بزرگترین مناطق تحت رصد پدافندهوایی است.

وی در ادامه افزود: با جنگ افزارهای پدافندی برد بالا، متوسط و برد کم آمادگی داریم هرگونه تهدیدی را درآسمان کشور رصد کرده و پاسخ بدهیم.

در ادامه دانشجویان دافوس ارتش از قسمت های مختلف منطقه پدافند هوایی جنوب شرق و تجهیزات دفاعی این منطقه بازدید کردند.

همزمان با این بازدید، گروه دیگری از دانشجویان اعزامی به دوره آموزش محورشناسی با حضور در جزیره کیش و خارک از تاسیسات نفتی جزیره خارک و یکان های مستقر در این منطقه بازدید کردند.

همچنین گروه دیگری از دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش با حضور در ناو جمهوری اسلامی ایران "دماوند"، ضمن اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و  قرائت زیارت عاشورا؛ از بخش های مختلف این ناو و تجهیزات پیشرفته موشکی، راداری و الکترونیکی آن بازدید کردند.

گفتنی است، دانشجویان دوره های 26 و دهم حرفه ای دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران طی یک برنامه از پیش تعیین شده به منظور تسهیل آموزش های نظامی، دستیابی به اهداف آموزشی و نیز در جهت شناسایی نقاط مختلف کشور به دوره محور شناسی اعزام شدند.

داعش؛ شاه کلید کاخ سفید در طرح خاورمیانه جدید

با وجود اقدامات رسانه‌ای گسترده ایالات متحده مبنی بر تلاش شبانه روزی برای نابودی گروه تروریستی داعش و با گذشت پنج سال از اعلام موجودیت آن، کماکان هیچ اثری از تضعیف نقش آن در معادلات امنیتی غرب آسیا دیده نمی‌شود!

، چرا با وجود اقدامات رسانه‌ای گسترده ایالات متحده مبنی بر تلاش شبانه روزی برای نابودی گروه تروریستی داعش و با گذشت پنج سال از اعلام موجودیت آن، کماکان هیچ اثری از تضعیف نقش آن در معادلات امنیتی غرب آسیا دیده نمی‌شود؟ پاسخ به این سوال را باید در نقشه کاخ سفید برای این منطقه دانست. نشریه "فاریسن افرز" در شماره جدید خود صراحتا تضعیف و کمرنگ شدن نقش داعش در منطقه را موجب قدرت گرفتن دولت بشاراسد و به تبع آن، محور مقاومت دانسته و برهمین اساس، استراتژی ایالات متحده را در مدارا و حفظ داعش در این منطقه دانسته است.

این توافق بین سایکس(Mark Sykes) دیپلمات انگلیسی و پیکو(George Picot) دیپلمات فرانسوی در نه می 1915 تنظیم و توسط وزرای خارجه دو کشور امضا شد و به قرارداد "سایکس- پیکو" معروف است و هنوز مرزهای کشورهای عربی در چارچوب آن قرارداد تعریف می‌شوند. مرزها طوری تعیین شده بودند که کشورها دارای مذاهب و قومیت‌های مختلف باشند تا استخوان لای زخم برای روز مبادا حفظ شود. یک فرمانده داعش، در یک ویدیو پایان توافق سایکس- پیکو را اعلام کرد و رهبر داعش ابوبکر بغدادی، در جولای 2014 در یک سخنرانی در مسجد جامع‌النور موصل اعلام کرد که "این پیروزی خجسته تا آخرین میخ بر تابوت توطئه سایکس- پیکو؛ متوقف نخواهد شد." و در یک حرکت نمادین با بلدوزر، داعش مرز سوریه – عراق را، از بین برد. در این توافق، سوریه، لبنان و سیلیسیای ترکیه در کنترل فرانسه و فلسطین، اردن، مناطق اطراف خلیج فارس و بغداد به بریتانیا واگذار شد.

در این توافق آمده بود انگلیس و فرانسه به طور موثری این مناطق را کنترل خواهند کرد. این کنترل از طریق حکومت‌ها و مدیریت های سیاسی این کشورها که عرب خواهند بود، تحقق خواهد یافت. شمال سوریه و بین‌النهرین منطقه نفوذ فرانسه و عربستان و دره اردن منطقه نفوذ بریتانیا خواهند بود. بیت‌المقدس با مدیریت بین‌المللی اداره خواهد شد.

اصلاحات عمیق سیاسی که احتمالا می‌تواند عراق و سوریه را به کشورهایی با ثبات تبدیل کند، هنوز در هیچ کشوری آغاز نشده است. العبادی تلاش کرد تا آرام آرام چند قدم بردارد ولی ناکام ماند. "بشاراسد" حتی تلاش هم نکرد و صرفا بر نیاز کشورش به برگزاری یک انتخابات پافشاری کرد. پیشرفت در مبارزه علیه داعش نیز ممکن است تنها باعث سرکوب‌های بیشتر از سوی دولت‌های عراق و سوریه شود و مشوقی برای کسانی باشند که تنها راه حل در تولید مرزهای جدید می‌دانند.

جفری گلدبرگ، نویسنده و خبرنگار مجله اتلانتیک و خالق کتاب "زندانیان: داستان دوستی و ترور" در مقاله‌ای با عنوان نقشه جدید خاورمیانه به طور گویایی به راهبرد آمریکا در قبال کشورهای منطقه اشاره می‌کند: زمانی که ما برای روی آماده سازی نقشه همراه مقاله کار می‌کردیم، توهم و اغراق را کنار گذاشتیم. با این حال وقتی که امروز به آن می‌نگریم اصلا خیالی به نظر نمی‌رسد. ما تقسیم سودان به دو کشور را پیش بینی کرده بودیم. (اگرچه آنچه را که امروز سودان جنوبی می‌نامند، "سودان جدید" نام نهادیم.) ما "حزب اللهستان" را در بخشی از لبنان ایجاد کردیم که عملا امروز وجود دارد. شمال حزب اللهستان در کنار سواحل مدیترانه در سوریه "جمهوری علوی" قرار دارد.

این یکی از نتایج نیمه قابل قبول کوتاه مدت جنگ سوریه به رهبری بشاراسد است. همچنین در نقشه ما، سوریه مناطقی را به "دروزستان" واگذار می‌کند که در مناطق نزدیک به مرزهای "اردن کبیر" قراردارد. البته عراق هم به کشور تقسیم شده است و کشور کردستان کنترل مناطق کردنشین ترکیه را هم به دست گرفته است. یکی از الحاقات نیمه هوشمندانه به این نقشه- منطقه خودمختار بدون‌ها- است؛ چیزی که می‌توانست پیش از کودتای نظامی اخیر مصر و نقشه ارتش مصر برای حفظ صحرای سینا از قبایل جهادی در شبه جزیره سینا در آن منطقه تکمیل شود. من در آن مقاله منتقد بسیار جدی غرور امپریالیستی بودم که محرک تقسیم‌بندی سایکس- پیکو خاورمیانه توسط بریتانیایی و فرانسوی‌ها بود. اما با این حال به نظرم چینش سایکس- پیکو سهوا مترقی بود. سازندگان خاورمیانه جدید مردمی از اقوام مختلف و اعتقادات متنوع ( ویا جریان‌ها مختلف ازیک مذهب9 را در کشورهایی که قرار بود مدرن، چند فرهنگی و چند فرقه‌ای باشند قرار دارند.

کتمان حقیقت است که بگوییم خاورمیانه جایی نیست که چنین آزمایش‌هایی در آن موفق نشان داده است. فکر نمی‌کنم ارزش داشته باشد که سرمایه‌های امریکا و از آن مهمتر حیات امریکایی‌ها را برای اینکه عراق را یک کشور واحد نگه داریم به خطر بیاندازیم. البته مهم است که در طرح‌هایی که از ایجاد پایگاه‌های دائمی جهادی‌ها ممانعت می‌کند سرمایه گذاری کنیم و ایالات متحده باید در این مورد هوشیار باشد، هوشیارتر از چیزی که تا به حال بوده است. اما این که عراق باید کشور واحدی باقی بماند عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

داعش؛ شاه کلید کاخ سفید در طرح خاورمیانه جدید

نشریه آمریکایی آتلانتیک در نوشته‌ای با عنوان "بعد از عراق" گوشه‌ای از اهداف آمریکا در تجزیه کشورهای منطقه را آشکار کرد. در نقشه‌ای که این نشریه به این مناسبت منتشر کرده است بخش غربی ایران به همراه بخش شرقی ترکیه و شمال شرقی سوریه تجزیه و تحت نام کشور کردستان نشان داده شده است.
بلوچستان نیز یک کشور مستقل شناخته شده و خوزستان و اهواز هم از ایران جدا و مستقل خواهند شد. در بخش‌هایی از نوشته جفری گولدبرگ مفسر سیاسی این نشریه خبری و سیاسی آمده است: کردها در عراق سالهاست که تحت ستم بوده‌اند. اما آنها به خاطر آرزوهایشان روزی به استقلال خواهند رسید. شاید هنگام جدایی کردستان از عراق خونهای بسیاری ریخته شود اما آنها در نهایت به اهدافشان خواهند رسید! اگر الان هم این امر تحقق نیابد روزی کشور کردستان محقق خواهد شد و آن روز گریزناپذیر است. به نظر می‌رسد که پروژه بعدی سیاست آمریکا تحریک کردها برای جدائی باشد. تجربه ثابت کرده است که آمریکا نمی‌تواند به طور مستقیم در ایران یا ترکیه مداخله کند به همین دلیل این کار را با واسطه انجام می‌دهد. پیش از این، واسطه آ‌مریکا در این زمینه صدام حسین بود و هم اکنون به نظر می رسد کردها از سوی آمریکا برای این کار درنظر گرفته شده‌اند.

تحلیل؛ یک اصل ثابتی در تاریخ بشر وجود دارد که جنگ‌ها وسیله تقسیم مجدد سرزمین‌ها بوده است. در همین یکصد سال اخیر؛ جنگ جهانی اول، هم در اروپا و هم در منطقه ما (توافق سایکس- پیکو) مرزهای جدیدی ایجاد کرد. جنگ جهانی دوم، در اروپا تغییرات جدیدی به وجود‌ آورد و در منطقه ما اسرائیل را خلق کرد و پاکستان را از هند جدا کرد که اسرائیل با تداوم جنگ‌ها، مرتبا مرزها را تغییر داد و پاکستان دوشقه شد. پس از فروپاشی شوروی، جنگ بالکان مرزهای جدیدی را ترسیم کرد که از یوگسلاوی، پنج کشور و جمعا هفت کشور جدید متولد شد. حالا، نوبت غرب آسیا است. این جنگ شروع شده است.
توطئه‌ها بسیار شناخته شده هستند و تقریبا مشابه به هم. هوشیاری ما برای جلوگیری از این توطئه‌ها، درایت، استراتژی و تاکتیک‌های جدیدی می‌طلبد.